سفارش تبلیغ
صبا ویژن

15 ویژگی جدیدی که در فیفا 22 دیده میشوند

شرکت Electronic Arts قصد دارد جدیدترین نسخه شبیه‌ساز فوتبال خود یعنی فیفا 22 را با تفاوت‌های متعددی نسبت به شماره قبلی روانه بازار کند. در این مقاله، به مهم‌ترین ویژگی‌های بازی FIFA 22 خواهیم پرداخت.

مجموعه FIFA چند سالی است که به طور سالانه و مرتب منتشر شده و موفقیت‌های عظیمی را هم در همین راه به دست آورده است. اما متاسفانه، عدم وجود خلاقیت و نوآوری در نسخه‌های اخیر فیفا به شدت حس می‌شود و حتی طرفداران سرسخت این سری هم از روند موجود ناامید شده‌اند. این فقدان نوآوری در بخش‌های کلیدی و مهمی مانند Career Mode بیشتر از هر حالت دیگری به چشم می‌آید. حالا آن طور که ما متوجه شدیم، شرکت EA می‌خواهد بالاخره با ایده‌های جدید به سراغ فیفا 22 رفته و شرایط را دست خوش تغییراتی کند. از آنجایی که مدت زمان زیادی تا عرضه اثر مورد بحث باقی نمانده، قصد داریم به سراغ ویژگی‌های جدید آن برویم و کمی در موردش صحبت کنیم.

ویژگی‌هایی که باید در مورد فیفا 22 بدانید

 

فناوری Hypermotion

یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که قرار است روی بازی FIFa 22 اعمال شود، فناوری جدیدی به نام هایپرموشن (Hypermotion) است. آن طور که اطلاعات می‌گویند بیشترین تاثیر هایپرموشن روی انیمشین‌های موجود در بازی بوده و قرار است یک تغییر بزرگ به وجود آورد. تیم توسعه برای رسیدن به بهترین شرایط ممکن، یک مسابقه یازده مقابل یازده میان بازیکنان حرفه‌ای برگزار کرده و با استفاده از موشن کپچر (Motion Capture)، حرکات آن‌ها را برای درست کردن انیمیشن‌ها ضبط کرده‌اند. این موضوع، به این معنی است که قرار است با یک تحول بزرگ مواجه شویم که در طی آن تک تک انیمیشن‌های بازی، از تکل زدن گرفته تا دویدن بازیکنان، از اول بازسازی شده‌اند.

فیفا 22

استفاده از ماشین یادگیری برای ساخت انیمیشن‌ها

استفاده از یادگیری ماشینی (Machine-Learning) یکی دیگر از ابزارهای مهم برای ساخت انیمشین‌های فیفا 22 است. این ویژگی به طور خودکار از حرکات موجود در بازی یاد می‌گیرد و با استفاده از 8.7 میلیون انیمیشنی که از قبل ضبط شده‌اند، انیمیشن‌های جدیدی را به صورت همزمان (Real-Time) به وجود می‌آورد. به گفته شرکت EA، این روش باعث می‌شود که گیم‌پلی زنده و واقعی‌تر از همیشه به نظر برسد که در طول آن انیمیشن‌ها با توجه به شرایط موجود در زمین به وجود می‌آیند. به طور کلی، بازی FIFA 22 دارای بیش از 4000 انیمیشن حرکتی جدید است.

بهبودهای مربوط به گیم‌پلی

علاوه بر استفاده از Hypermotion، سازندگان بهبودهای دیگری را هم برای گیم‌پلی درون زمین فوتبال در نظر گرفته‌اند. برای مثال، هوش مصنوعی (AI) با بهبود چشم‌گیری همراه شده و از این پس هم مدافعان و هم مهاجمانی که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند، حرکات طبیعی و منطقی‌تری دارند. آن‌ها با توجه به شرایط توپ و نفرات تیم حریف، تصمیم‌های هوشمندانه‌تری را اتخاذ می‌کنند. آمار بازی هم که به بخش ثابتی از صفحه Pause تبدیل شده، در فیفا 22 اطلاعات را بررسی کرده و آن‌ها را با جزئیات بیشتری به نمایش می‌گذارد. همچنین، به گفته شرکت EA نبردهای هوایی برای سر زدن به توپ، فیزیکی‌تر از همیشه خواهد بود. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، اضافه شدن تنظیمات بیشتر برای درست کردن تاکتیک‌های مختلف است تا بتوانید سبک بازی تیم خود را بهتر شخصی‌سازی کنید. مکانیک‌های دویدن بازیکنان، فیزیک توپ‌ها و عملکرد دروازه‌بان‌ها هم با بهبودهای متعددی همراه شده‌اند.

سایر بهبودهای گیم‌پلی

علاوه بر مواردی که به آن‌ها پرداختیم، بهبودهای دیگری هم در بازی FIFA 22 به چشم می‌خورد که به احتمال زیاد طرفداران قدیمی مجموعه را هم خوشحال خواهد کرد. برای مثال، خوش‌حالی‌های پس از گل از همیشه پویاتر به نظر می‌رسند و افراد حاضر در استادیوم با توجه به گل به ثمر رسیده و اهمیت آن، واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. برای مثال، اگر یک گل در دقایق پایانی یک مسابقه سخت و نزدیک زده شود بازیکنان، طرفداران و نیمکت نشین‌ها واکنش شدیدتری از خود بروز خواهند داد. برای این که تغییر مذکور بهتر به نظر برسد، سازندگان مواردی مانند انیمشین‌های جدید را برای طرفداران و بازیکنان تدارک دیده‌اند. جالب است بدانید که برخی مواقع بازیکنان حاضر روی نیمکت و مربی‌ها هم به خوشحالی پس از گل می‌پیوندند.

در همین حال، بازی FIFA 22 دارای یک تنظیمات جدید برای دوربین خوش‌حالی‌های پس از گل است. این قابلیت پس از دریافت گل به شما اجازه می‌دهد که به جای تماشای خوشحالی تیم حریف، واکنش‌های تیم خود را ببینید. از جمله ویژگی‌های دیگر هم می‌توانیم به بهبود میان پرده‌های موجود در بازی و راه‌های بیشتر برای سوییچ کردن بین بازیکنان هنگام دفاع، اشاره کنیم.

فیفا 22

تیم‌های قابل شخصی‌سازی

این مورد یکی دیگر از ویژگی‌های جدید فیفا 22 خواهد بود. جدیدترین نسخه مجموعه FIFA  به شما اجازه می‌دهد که در بخش Career Mode باشگاه مورد نظر خود را از صفر تا صد ساخته و بازیکنانی که می‌خواهید را وارد آن کنید. شما می‌توانید لباس‌ها، نماد و حتی استادیوم خود را از نو بسازید؛ قابلیتی که مدت‌ها جای خالی آن در سری فیفا حس می‌شد. نکته‌ای که در مورد شخصی‌سازی استادیوم‌ها وجود دارد این است که علاوه بر موارد ظاهری، می‌توانید جزئیات را تغییر دهید تا به اتمسفر مورد نظر خود برسید. برای مثال می‌توانید سرود باشگاه، شعار هواداران و نحوه خوشحالی آن‌ها پس از گل زدن را به صورت دستی تعیین کنید.

باید بدانید که فیفا 22 به شما اجازه می‌دهد تیم خود را در هر لیگی که دوست دارید، درست کنید. سپس تیمی که باشگاه شما با آن جایگزین شده به دسته‌بندی Rest of the World می‌رود و شما با یک سری بازیکن که به صورت اتفاقی توسط بازی انتخاب می‌شوند، کار خود را شروع می‌کنید. از این نقطه به بعد، می‌توانید با توجه به بودجه تیم خود (حداکثر یک میلیارد بر اساس واحد پولی که انتخاب کردید)، در بازار نقل و انتقالات فعالیت کرده و بازیکنان مدنظر خود را بخرید. در همین حال، شما می‌توانید اولویت‌های باشگاه خود (مانند موفقیت در مسابقات داخلی یا بین المللی) را با توجه به میانگین قدرت تیم انتخاب کنید.

بهبودهای بخش Career Mode

به غیر از قابلیت ساخت یک تیم شخصی‌سازی شده، تغییرات دیگری هم در بخش Career Mode فیفا 22 به وجود آمده است. از جمله این تغییرات، می‌توانیم به میان پرده‌های جدید هنگام مذاکره با بازیکنان و معرفی خریدهای جدید با حضور تماشگران در ورزشگاه تیم اشاره کرد. پیش از این، خریدهای جدید تنها در یک کنفرانس خبری کوچک به نمایش در می‌آمدند. همچنین، جالب است بدانید که خط‌های داستانی جدیدی برای بازیکنان و مربی‌ها درست شده که روی عملکرد آن‌ها تاثیر گذار است. برای مثال، مواردی مانند دقایق حضور در زمین، گل‌های رد و بدل شده و افتخارات فردی در آمار نهایی افراد تاثیر می‌گذارد. میان پرده‌های جدیدی هم برای به تصویر کشیدن پیش‌نمایش مسابقه و واکنش گزارشگرها در نظر گرفته شده که تنها مختص به نسخه پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و Google Stadia هستند.

سایر بهبودهای بخش Career Mode

یکی سری تغییرات جزئی در بخش کریر مود بازی FIFA 22 وجود دارند که قرار نیست تحول خاصی در طراحی این حالت به وجود آورند؛ اما جالب به نظر می‌رسند و می‌توانند باعث انتقال واقع‌تری حس موجود شوند. باید بدانید که میان پرده‌های متعدد دیگری اضافه شده‌اند که صحنه‌هایی مانند گرم کردن بازیکنان، رفتار آن‌ها در رختکن و روند بررسی چمن را به تصویر می‌کشند. همچنین، اگر تیم شما در یک بازی حساس ناامید کننده عمل کند، طرفداران تیمتان درست مانند دنیای واقعی در دقایق پایانی استادیوم را ترک می‌کنند. در همین حال اگر بازیکنان شما در یک مدت طولانی موفق ظاهر شوند، طرفداران متعصبی پیدا می‌کنند که هر لحظه ممکن است وارد زمین شوند.

فیفا 22

بازطراحی روند پیشرفت در بخش Player Career Mode

علاوه بر جزئیات، ویژگی‌های بنیادین بخش Career Mode هم دست خوش تغییراتی شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به طراحی مجدد سیستم پیشرفت اشاره کنیم. پیشرفت‌های شما به عنوان یک بازیکن فقط و فقط به XP کسب شده و Level-Up بستگی دارد. این XPها هم با توجه به کیفیت عمکلرد شما در طی تمرینات و مسابقات تعیین می‌شود. همین‌طور که XP بیشتری کسب می‌کنید، بازی مقادیر امتیازی تحت عنوان Skill Point به شما می‌دهد که می‌توانید از آن در درخت مهارت‌های بازی استفاده کنید و قابلیت‌های جدیدی بخرید. به عبارتی دیگر، مهارت‌ها در فیفا 22 مانند قبل به صورت خودکار باز نمی‌شوند و باید به صورت دستی آن‌ها را در درخت مهارت (Skill Tree) باز کنید. در عوض، از این پس می‌توانید تنها ویژگی‌های خاص و مدنظر خود را ارتقا دهید و زمان اضافی تلف نکنید. درخت مهارت‌های این بازی به دسته‌بندی‌های مختلفی مانند فیزیک، دفاع، مهارت دریبل زنی، پاس، شوت، سرعت و دروازه‌بانی تقسیم می‌شود که با توجه به سلیقه خود می‌توانید موارد مشخصی را انتخاب کنید. در همین حال، همین که Level-Up می‌کنید Perkهای جدیدی به دست می‌آورید که در طی یک سری شرایط مشخص، به صورت خودکار فعال می‌شوند. برخی از این Perkها نه تنها قدرت‌های شخصی شما، بلکه مهارت‌های کل تیم را بهبود می‌بخشد.

به طور کلی می‌توانید سه Perk مختلف را به صورت همزمان انتخاب کنید که هر کدام در یکی از دسته‌بندی‌های حمله، دفاع، دروازه‌بانی و خلق موقعیت قرار می‌گیرند. البته باید به یاد داشته باشید که تمامی این ویژگی‌های جدید تنها مخصوص مواقعی است که شما بازیکن خود را از صفر می‌سازید و با او پله‌های ترقی را طی می‌کنید. به عبارتی دیگر، اگر از یک بازی واقعی در بخش Career Mode استفاده کنید خبری از ویژگی‌های مذکور نخواهد بود و همه موارد درست مانند بازی FIFA 21 عمل خواهند کرد.

سایر بهبودهای بخش Player Career Mode

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، بخش Player Career Mode در فیفا 22 میزبان تغییرات کلیدی دیگری هم خواهد شد. برای مثال، از این به بعد جای شما در ترکیب اصلی همیشگی نیست و ممکن است تغییر کند. به گفته سازندگان، عملکرد شما در بازی‌ها و تمرینات تاثیر بزرگی روی دقایقی که به میدان مسابقه می‌روید، خواهد گذاشت. این روند مربوط به سیستم جدید Manager Rating است و با توجه به عملکرد شما در بازی، تمرینات و تکمیل چالش‌های مشخص خواهد شد. در ابتدا، شما به عنوان یک نیمکت نشین شروع می‌کنید، اما همین که بتوانید مربی خود را تحت تاثیر قرار دهید جایگاه ثابت‌تری در ترکیب تیم و باشگاه خود به دست می‌آورید. در همین حال اگر بد عمل کنید، نرخ سیستم Manager Rating افت می‌کند و به مرور، زمان کم‌تری در زمین قرار می‌گیرید. اگر این روند ضعیف ادامه پیدا کند، باشگاه نام شما را در لیست بازیکنان فروشی قرار خواهد داد یا ممکن است به صورت قرضی راهی یک تیم دیگر شوید.

چالش‌های بخش Player Career Mode بازی فیفا 22 که با نام Objectives نشان داده می‌شود هم دست خوش تغییراتی شده است. این چالش‌ها وجهه منطقی‌تری به خود گرفته‌اند و با یک سیستم پویا مشخص می‌شوند. این چالش‌ها به پست، شرایط فیزیکی، قدرت تیم شما و دقایقی که در زمین بازی می‌کنید بستگی دارند.

بخش آلتیمیت تیم (Ultimate Team)

در این نقطه به محبوب‌ترین و معروف‌ترین بخش مجموعه FIFA یا همان Ultimate Team می‌رسیم. ظاهرا EA Sports‌ برنامه‌های متعددی برای این بخش دارد و می‌خواهد یک سری تغییرات را روی بخش‌های مختلف آن اعمال کند. یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که باید به آن اشاره کنیم، تحول در سیستم Division Rivals خواهد بود که روی انتخاب حریف‌های شما تاثیر خواهد گذاشت. با این تغییرات روند قرار گیری شما در میان Rankها، Stageها و Checkpointها متفاوت با گذاشته خواهد بود. به عبارتی دیگر هر برد، باخت یا تساوی روی جایگاه شما میان Rankها تاثیر مستقیم می‌گذارد و با توجه به آن‌ها بالا یا پایین خواهید رفت. البته این موضوع را نمی‌توانیم به Checkpointها تعمیم دهیم؛ چرا که پس از رسیدن به یک Checkpoint موقعیت تثبیت شده‌ای داشته و از آن پایین نمی‌روید. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، اضافه شدن دسته‌بندی جدیدی به نام Elite Division است. همان طور که می‌توانید از نام آن حدس زد، Elite حکم بالاترین Division‌ بازی را خواهد داشت و حرفه‌ای‌ترین بازیکنان دنیا در آن با یکدیگر رقابت خواهند کرد. در این میان می‌توانیم به سیستم فصل بندی جدیدی اشاره کنیم که هر چند وقت یک‌بار به روز رسانی می‌شود و محتویات جدیدی را در دسترس بازیکنان قرار می‌دهد. سیستم Matchmaking هم میزبان پیشرفت‌هایی شده که باید برای نظر دادن در مورد آن تا زمان انتشار فیفا 22 صبر کنیم.

فیفا 22

حالت Volta

حالت Volta که برای اولین بار در بازی FIFA 20 دیده شد، قرار بود پس از سه‌گانه Journey حکم محتوای جدید و بزرگ مجموعه را بازی کند. اما متاسفانه، ولتا هیچ وقت موفق نشد به محبوبیت زیادی میان جامعه کاربری FIFA برسد. اما سازندگان می‌خواهند این روند را با یک دسته تغییرات جالب در فیفا 22 عوض کنند. در نسخه جدید بازیکنان می‌توانند از یک سری قابلیت‌های جدید با نام Signature Ability استفاده کنند که هر کدام از آن‌ها قدرت خاصی به شما می‌دهند. به عنوان نمونه، یکی از آن‌ها می‌تواند سرعت شما را در یک مدت زمان کوتاه زیاد کند و یکی دیگر از آن‌ها می‌تواند قدرت شوت‌زنی شما را افزایش دهد. البته که استفاده از این مهارت‌ها محدودیت دارد و باید پس از استفاده، مدتی صبر کنید تا به اصطلاح Cooldown شوند.

همچنین باید بدانید که یک Skill Meter جدید هم راهی فیفا 22 خواهد شد که دارای سه مرحله مختلف است. هنگامی که شما از مهارت‌های مختلف استفاده کنید، این Skill Meter پر شده و قابلیت‌های جدیدی در اختیارتان قرار می‌دهد.

جزئیات بیشتر در مورد حالت Volta

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، تغییرات دیگری هم در حالت Volta بازی FIFA 22 اعمال شده است. از جمله این تغییرات می‌توانیم به اضافه شدن Skill Moveهای بیشتر اشاره کنیم که با توجه به زمان و نحوه به کار گرفته شدن، عوض می‌شوند. خوشحالی پس از گل دو نفره، اضافه شدن یک درخت مهارت با سه بخش مختلف و حالت Volta Arcade سایر محتویات جدید بخش مذکور را تشکیل می‌دهند. Volta Arcade نام بخش جدیدی است که شامل 8 مینی‌گیم مختلف می‌شود و به عنوان پاداش XP و Volta Point در اختیار شما قرار می‌دهد.

قیمت فیفا 22

با عرضه کنسول‌های نسل نهمی و وجود بازی‌های میان نسلی، بحث قیمت‌گذاری آثار مختلف از اهمیت بالایی برخوردار شده است و هنگامی که موضوع در مورد مجموعه FIFA و شرکت EA باشد، طرفداران توجه بیشتری به خرج می‌دهند. نسخه پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و پی سی این بازی با برچسب قیمت 60 دلاری وارد بازار خواهد شد. اما این در حالی است که نسخه پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس قیمتی 70 دلاری خواهد داشت. متاسفانه خبری از نسخه ارتقا یافته رایگان نیست و اگر بخواهید نسخه نسل هشتمی را به ورژن نسل نهمی تبدیل کنید، باید بازی را به طور مجدد و با همان قیمت 70 دلار تهیه کنید. تنها بازیکنانی می‌توانند نسخه نسل هشتمی و نهمی بازی را به صورت همزمان در اختیار داشته باشند که ورژن Ultimate Edition را با قیمت 100 دلار تهیه کنند.

فیفا 22

تفاوت نسخه‌های متفاوت

بازی FIFA 21 روی پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس شامل ویژگی‌هایی بود که نمی‌توانستیم مشابه آن‌ها را در کنسول‌های نسل هشتمی مشاهده کنید. فیفا 22 هم استراتژی مشابهی را دنبال خواهد کرد و قابلیت‌هایی را در دسترس کاربران کنسول‌های نسل نهمی و Google Stadia قرار می‌دهد که در مورد مهم‌ترین آن‌ها صحبت کردیم. از بزرگ‌ترین این تغییرات می‌توانیم به اضافه شدن فناوری HyperMotion و سیستم جدید انیمیشن‌ها اشاره کنیم. نکته جالب توجه این است که کاربران نسخه رایانه‌های شخصی هم از این قابلیت‌های جدید بی‌بهره خواهند بود؛ البته به جز افرادی که بازی FIFA 22 را روی پلتفرم Google Stadia تجربه می‌کنند. خرید fifa 22 در تلنو . 

نسخه مخصوص کنسول Nintendo Switch

شرکت EA چند سالی است که روند عرضه سالانه سری فیفا برای کنسول Nintendo Switch را در پیش گرفته است. روندی که از بازی FIFA 19 شروع شد و با عرضه فیفا 22 هم ادامه خواهد یافت. اما متاسفانه نسخه نینتندو سوییچ این بازی هیچکدام از ویژگی‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم را شامل نخواهد شد. از تغییرات به وجود آمده در گیم‌پلی بگیرید تا اضافه شدن حالت‌ها و فناوری‌های جدید. نسخه سوییچ بازی FIFA 22 درست مانند FIFA 21 بوده و تنها شامل کیت‌ها و نقل و انتقالات به روز رسانی شده خواهد بود. پس اگر از کنسول دستی نینتندو استفاده می‌کنید و یک فیفا 21 هم در اختیار دارید، خرید شماره جدید مجموعه ضروری نیست.

در پایان اگر قصد دارید در روز عرضه به تجربه اثر مورد بحث بپردازید، می‌توانید از تاریخ 9 مهر به صفحه خرید بازی FIFA 22 مراجعه کنید.

نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ آیا فیفا 22 تغییرات قابل توجهی ایجاد خواهد کرد که ارزش خرید را بالا ببرد؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.